In het boek ‘Wie heeft mijn kaas gepikt?’ van Spencer Johnson en Kenneth Blanchard (2002) staat ‘kaas’ voor alles wat we in het leven nastreven: een interessante baan, geld/bezit, een goede relatie, gezondheid en evenwicht. Hebben we onze ‘kaas’ gevonden, dan is de neiging groot ons eraan vast te klampen.
Maar de voorraad kaas is niet onuitputtelijk: een bedrijf reorganiseert, ongeluk slaat toe, onverwachte situaties komen op ons pad en zekerheden verdwijnen. Voor je het weet moet je op zoek naar ‘nieuwe kaas’, omdat de oude op is of niet meer geschikt voor consumptie.
‘Oude Leidse’ (komijnenkaas) is bekend. Nieuwe Leidse, met mooie opdrachtgevers, elk met hun eigen communicatie-uitdagingen, biedt mij persoonlijk steeds weer ‘nieuwe kaas’. Nieuwe Leidse gebruikt het instrument communicatie om ook anderen te helpen bij het nastreven van nieuwe doelen en het omgaan met veranderingen.
Sinds 2010 niet langer vanuit standplaats Leiden, maar vanuit Sassenheim. Want ook ik en mijn gezin blijven op zoek naar nieuwe kaas...

Cindy van IJzendoorn